CRUISE INFORMATIE

Bekijk onze cruise informatie en vindt alle antwoorden op uw vragen. Is uw vraag onbeantwoord gebleven, neem dan contact met ons op. Wij informeren u graag!

aanloophavens/tenderdienst

In die havens waar het schip voor anker gaat, in plaats van langs de kade af te meren, zult u per tender aan land worden gebracht. In de meeste gevallen kunnen speciale regelingen voor invalide of rolstoelpassagiers worden getroffen om aan land te gaan. Wij verzoeken u in voorkomende gevallen ter beoordeling van de situatie, uw wensen van tevoren kenbaar te maken; bij ons of aan boord bij de scheepsleiding of de 'Front Office'.

air-conditioning

De airconditioning in uw hut kunt u meestal zelf regelen. In de publieke ruimtes wordt deze centraal geregeld. Voor Europeaanse begrippen kan deze soms iets te koud zijn afgesteld.

bagage

Aan boord kunt u een ruime hoeveelheid bagage meenemen. U dient er echter rekening mee te houden dat u aan boord van het vliegtuig per persoon slechts 1 à 2 koffers mag meenemen. Het gewicht dat u vrij mag meenemen staat in uw vliegticket vermeld en is afhankelijk van bestemming en klasse waarin u vliegt. Richtlijnen bagage: Econ.class: 20 kilo en Business : 30 kilo p.p.. Neemt u meer bagage mee dan voorgeschreven, berekent de luchtvaartmaatschappij een toeslag per kilo overgewicht. Wij raden u aan om geen waardevolle en belangrijke spullen in uw koffer te doen maar in uw handbagage. De veiligheids-normen zijn de laatste jaren behoorlijk aangescherpt; o.a. extra controles waarbij de douane soms niet aarzelt om koffers open te breken. Indien u uw koffer d.m.v. een slot afsluit, kunt u dus geconfronteerd worden met het feit dat u koffer beschadigd is. Doe altijd aangifte voor de verzekering en om het te vermijden, is het raadzaam banden te gebruiken of uw koffer in te laten sealen op de luchthaven van vertrek.

bagagelabels

Bij uw reisbescheiden vindt u bagagelabels voor het schip en voor het vliegtuig. In beide gevallen dient u uw volledige naam en adres, alsmede uw telefoon-nummer in te vullen. Op de labels voor het schip vermeldt u tevens de naam van het schip, uw hutnummer en de afvaartdatum.

betaalmiddelen

Het betaalmiddel aan boord is 'meestal' de Amerikaanse Dollar. Wij adviseren u vóór vertrek uit Nederland/België al Amerikaanse Dollars te kopen voor fooien en kleine bestedingen aan land. Aan boord wordt het no-cash'' systeem gehanteerd. Voor al uw aankopen en verteringen aan boord kunt u envoudigweg uw handtekening zetten en aan het eind van de cruise betalen.U kunt afrekenen in contant geld (US $), per creditcard (Visa, American Express, Master Card) of per travellercheques in US Dollars.

bezoekers

In verband met de veiligheidsvoorschriften worden in de vertrek- en aanloophavens geen bezoekers aan boord toegelaten.

bibliotheek

Het schip beschikt over een bibliotheek met hoofdzakelijk Engelstalige boeken. Indien Engelse taal geen bezwaar is vindt u hier de laatste nieuwe bestsellers.

bioscoop

Indien een bioscoop aan boord aanwezig is, worden daar de nieuwste speelfilms gedraaid. De titels en tijden vindt u in het dagprogramma.

boarding pass

Bij inscheping krijgt u een zogenaamde 'boarding pass', die u steeds dient mee te nemen als u het schip verlaat. Alleen op vertoon hiervan kunt u na uw bezoek aan land het schip weer betreden. De boarding pass is tevens de sleutel van uw hut en wordt gevraagd als u bestedingen aan boord doet.

brandbeveiliging

Wij moeten u met klem verzoeken de uiterste voorzichtigheid in acht te nemen en geen brandende sigaret, sigaar, gloeiende as uit pijpen of lucifers overbood te gooien, aangezien deze gemakkelijk weer naar binnen kunnen waaien, waardoor brand kan ontstaan..

cruise consultant

Bij de Cruise Consultant aan boord kunt u inlichtingen krijgen over diverse routes van de betreffende rederij voor een eventuele toekomstige cruise. Ze bieden u tevens de mogelijkheid aan boord te boeken. U kunt dat zonder aarzeling doen als die betreffende cruise u interesseert. U ontvangt vaak een korting op de cruiseprijs, uw boeking wordt doorgestuurd naar ons en het voorschot dat u hebt aanbetaald wordt in minder gebracht.

dagprogramma

's Avonds vindt u in uw hut het programma voor de volgende dag. In het programma vindt u o.a. kledingadviezen, dagindeling, speciale aankondigingen, vertrektijden van excursies etc.

de laatste avond aan boord

Wat doet u op de laatste avond aan boord van het schip? Pak uw koffers en zet ze voor middernacht buiten de deur van uw hut. Van uw hutsteward krijgt u op voorhand gekleurde labels om te ontschepen, die u aan de koffers dient te hangen. Uiteraard is het van belang dat uw naam, adres- en vluchtgegevens aan uw koffer hangen. Stop de breekbare, belangrijke (tickets) en waardevolle voorwerpen in uw handbagage. Daarnaast is het van belang dat u 1 weekendtas/trolley achterhoudt met nachtgerief en kleding voor de volgende dag.

dekspelen

Voor de passagiers staat een grote verscheidenheid aan dekspelen, zoals dektennis, dekgolf, shuffelboard etc. ter beschikking. Vraag de cruise-staff om assistentie.

dokter en medicijnen

Het schip beschikt over een volledig uitgerust hospitaal met een bevoegde arts en verpleegsters. Hoewel de apotheek over en ruime voorraad medicijnen beschikt, dient u zelf bij regelmatig gebruik van bepaalde medicijnen deze in voldoende mate mee te nemen aan boord. Indien u herstellende bent van, of lijdend aan een bepaalde kwaal of ziekte, adviseren wij u een in de Engelse taal gestelde verklaring van uw huisarts of behandelend geneesheer mee te nemen met de details van uw kwaal of ziekte. De kosten voor behandeling door een arts zijn voor uw eigen rekening. Na terugkomst kunt u dit bij uw eigen ziektekostenverzekering of reisverzekering claimen.

douaneformaliteiten

Zowel bij het binnenkomen van het land van bestemming als bij terugkeer in Nederland/ België dient u de douanecontrole te passeren. Indien u waardevolle video- of fotoapparatuur uit Nederland/ België meeneemt, adviseren wij u de aankoopbonnen bij uw reispapieren te houden om problemen bij terugkeer te voorkomen

entertainment

Voor uw inspanning en ontspanning biedt het schip een enorme grote hoeveelheid faciliteiten, zodat u zich tijdens de dagen op zee geen moment hoeft te vervelen.

excursies

De excursies zoals omschreven in het excursieboekje kunnen op voorhand via de website van de rederij worden gereserveerd of aan boord bij het Excursion Office. De tarieven van de excursies worden gegeven onder voorbehoud van wijzigingen.

fooien

Bij sommige rederijen zijn de fooien inclusief, bij andere een belangrijke bron van inkomsten voor het bedienend personeel. Uiteraard bent u vrij om te geven wat u wenst, hier volgen enkele richtlijnen: Tafelsteward : US$ 4,- p.p./p.d Assistent tafelsteward : US $ 3,-- p.p./p.d Hutsteward : US $ 4,-- p.p./p.d Tegenwoordig worden bij veel rederijen de fooien automatisch belast via uw onboard account. Hierover wordt u duidelijk geïnformeerd in de reisbescheiden of aan boord.

gevonden/verloren voorwerpen

Mocht u iets aan boord verloren hebben of vinden, gelieve dit bij de 'Front Office' op te geven, respectievelijk af te geven. Een verklaring is vaak noodzakelijk voor de verzekering.

handbagage

Iedere passagier mag één stuk handbagage mee aan boord nemen. Het gewicht hiervan is maximaal 8 kg en het heeft een afmeting van maximaal 115 cm (lengte + breedte + hoogte = max. 50 + 40 + 25 cm). Een laptop is ook toegestaan om mee te nemen. In de Business/Star Class is het bovendien toegestaan om een kledingzak of attachétas van maximaal 20 cm dikte mee aan boord te nemen. Eventuele extra handbagage zal moeten worden ingecheckt bij de check-in balie. Het is niet toegestaan scherpe voorwerpen in uw handbagage aan boord mee te nemen zoals scharen, messen, scheermesjes, manicuresetjes, etc. Als u medicijnen meeneemt, zorgt u voor de originele verpakking en bijsluiter (eventueel in het Engels)!

herbevestigen vluchten

Herbevestiging van uw terugvlucht is vaak niet meer vereist. Het is alleen raadzaam om toch contact op te nemen met de betreffende luchtvaartmaatschappij circa 2 dagen voor de terugreis, mochten er wijzigingen opgetreden zijn in uw vluchtschema. Helaas komt het wel eens voor dat een luchtvaartmaatschappij de vluchten overboekt, waardoor u bij het inchecken te horen krijgt dat u niet mee zou kunnen. Maak hier direct bezwaar tegen door aan te geven dat u een cruise gaat maken en dus het schip zult missen. De luchtvaartmaatschappij zal aansprakelijk gesteld worden als dat concreet zo is.

iets over reisziekte

Reisziekte is al zo oud als de dag waarop de mens het zeil uitvond en zich over zee begon te verplaatsen. Vooral de vorm van zeeziekte is in de loop der eeuwen een dankbaar onderwerp voor 'sterke' verhalen geweest. U mag deze echter wel met een korreltje zout nemen. Zeeziekte is een misleidend woord, want er is van echte ziekte geen sprake. De verschijnselen zijn bekend: een lichte hoofdpijn, duizeligheid en in de ernstigere gevallen, misselijkheid die tot overgeven kan leiden. Dit alles wordt veroorzaakt door een protesterend evenwichtsorgaan, dat zijn eigenaar als het ware wil waarschuwen, dat er iets ongewoons gaande is. Bij enige zeegang is het scheepsdek nu eenmaal in beweging, terwijl de mens van nature thuis is op een vaste, stevige ondergrond. In het algemeen is zeeziekte van korte duur: na enkele uren heeft het evenwichtsorgaan zich aangepast en de onaangename verschijnselen verdwijnen dan ook prompt. Misschien behoort u tot de gelukkigen die absoluut geen last hebben. Mocht u er langer last van hebben, ook dan is er geen nood. Er bestaan namelijk uitstekende geneesmiddelen tegen zeeziekte. Raadpleeg in dat geval de scheepsarts. Eenvoudige tabletjes tegen zeeziekten kunt u bij de 'Purser Office' halen.

inentingen

Voor sommige gebieden dient u in het bezit te zijn van een bewijs van inenting. U bent zelf verantwoordelijk voor het reizen met de juiste vaccinatiebewijzen. Voor andere informatie over inentingen verwijzen wij u naar uw plaatselijk GGD of uw huisarts, omdat zij over de meest recente informatie beschikken. Vermeldt duidelijk dat het om een cruise gaat en neem het reisschema van uw cruise met de arts door.

inleveren paspoort

De meeste rederijen nemen bij het inchecken uw paspoort in bewaring. Dit bewerkstelligt een vlotte afwikkeling van de douaneformaliteiten in elke nieuwe aanleghaven. Zodra het schip door de douane-autoriteiten is vrijgegeven, kunt u zodoende het schip verlaten zonder uw paspoort te tonen. Toch willen wij u aanraden een fotokopie van uw paspoort te maken en deze mee te nemen bij uw bezoeken aan land. Indien u uw paspoort beslist wilt meenemen tijdens uw bezoek aan land, kunt u dit na voltooiing van de douaneformaliteiten afhalen bij de Purser. U dient het echter weer in te leveren voor het schip vertrekt uit de betreffende haven. Mede om veiligheidsredenen raden wij u echter aan het paspoort gedurende de gehele cruise bij de Purser te laten.

kinderen

Op alle schepen zijn kinderen van harte welkom, echter niet alle schepen zijn er goed op uitgerust. (raadpleeg hiervoor uw cruise-adviseur). Meer en meer schepen worden gebouwd met familiehutten. Daarnaast worden aan boord tal van activiteiten georganiseerd om hen te animeren. Babybedjes zijn beschikbaar en een kinderoppas kan vaak geregeld worden (tegen betaling).

kleding

Gedurende de dag kunt u volstaan met gemakkelijke (vrijetijds)kleding, maar gelieve geen badkleding in het restaurant of de lounges te dragen. Voor de informele avonden wordt kostuum/colbert & das voor de heren en een geklede jurk/broekpak voor de dames geadviseerd. Tijdens de formele avonden, zoals Captains Diner is smoking voor de heren en avond/cocktailjurk voor de dames niet ongebruikelijk. Vergeet niet uw makkelijke schoenen zoals wandelschoenen, gymschoenen, sandalen.en uiteraard ook uw verrekijker mee te nemen!

post

Brieven, kaarten of andere poststukken kunt u bij de 'Front Office' afgeven. Postzegels voor verzending vanaf het schip zijn meestal beschikbaar aan boord. Maar vergeet niet, ze komen vaak pas aan als u weer thuis bent.

reisdocumenten

Iedere passagier dient in het bezit te zijn van een 'machinaal leesbaar' paspoort, dat na terugkeer nog geldig is. Sommige landen eisen minimaal 6 maanden. Ook kinderen en zuigelingen dienen een eigen paspoort te hebben. Vanaf 26 juni 2012 mogen zij niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van hun ouders. Voor de landen binnen de Europese Unie is vaak een ID-kaart voldoende. Gelieve dit te checken met de rederij. Vanaf 12 januari 2009 moeten alle reizigers naar de Verenigde Staten zich minimaal 72 uur voor vertrek elektronisch hebben aangemeld, anders mogen ze niet inchecken bij de luchtvaart-maatschappij. Voor de ESTA (Electronic System for Travel Authorization) wordt een vergoeding gevraagd van 14 USD per persoon. Dit kan enkel met een creditkaart op de website van ESTA: https://esta.cbp.dhs.gov. De ESTA blijft twee jaar geldig of uw paspoort moet eerder vervallen.

restaurant

De tijden van de maaltijden aan boord zijn 'in grote lijnen' als volgt (detail zie rederijbrochure): Ontbijt: 'Open zitting' van 07.30-10.00 Lunch: 'Open zitting' van 12.00-14.00 Diner: 1e zitting van 18.15-20.30 en 2e zitting van 20.30-22.45 Daarnaast bieden tal van rederijen tegenwoordig ook een open zitting aan voor het diner. Met uw preferenties; 1e of 2e zitting en tafelgrootte wordt zoveel mogelijk rekening gehouden. De zitting wordt door de meeste rederijen gegarandeerd, de tafelgrootte kan niet worden gegarandeerd door de rederij. Wij adviseren u direct bij de inscheping te informeren of uw tafelgrootte in orde is. Indien u speciale wensen heeft zoals vegetarisch, koosjer, zoutarm ect., gelieve dit op voorhand door te geven.

roken

Veel rederijen hebben een non-smoking beleid. Dit houdt in dat er in de publieke ruimtes zoals in het restaurant, theater etc.niet gerookt mag worden. Op dek en in sommige barretjes zijn speciale hoekjes gecreëerd waar u wel mag roken, deze staan aangegeven.

safe-loketten

Laat in uw hut geen waardevolle voorwerpen achter. Bij de 'Front Office' kunt u waardevolle bezittingen in bewaring geven. Veel schepen hebben een eigen kluis in de hut.

sloepenrol

Cruiseschepen dienen aan de meest stringente veiligheidseisen te voldoen. De sloepenrol is één van die eisen waaraan elke rederij dient te voldoen en die ook in uw belang wordt gehouden. De sloepenrol wordt meestal de eerste dag op zee gehouden en heeft als doel u de weg te wijzen naar de sloep die u moet gebruiken indien u het schip moet verlaten. In uw hut vindt u een beschrijving van de bijzonderheden. Uw hutsteward zal u behulpzaam zijn.

stroomsterkte

De spanning aan boord is 110 en/of 220 V. wisselstroom. Dit kan variëren van schip tot schip. 220 Volt zou voor uw scheerapparaat, föhn of elektronisch apparatuur die opgeladen moet worden geen probleem moeten zijn. Daarnaast is het voor bepaalde bestemmingen noodzakelijk om een verloopstekker mee te nemen.

telefoon-telefax

HOE BENT U AAN BOORD VAN DE SCHEPEN TE BEREIKEN? Vanaf elke telefoonaansluiting in Nederland/België kan met de schepen getelefoneerd worden. Voor een telefoongesprek is de kiesprocedure dezelfde als die voor een gesprek met een buitenlandse abonnee. Een gesprek via de satelliet kost ca. Euro 10,-- per minuut. De fax is een zeer goed alternatief en aanzienlijk voordeliger. Op het reisschema staat het faxnummer van het schip vermeld. Wanneer iemand een fax naar u aan boord wenst te sturen, is het belangrijk dat uw naam en uw hutnummer worden vermeld zodat de fax netjes in uw hut kan bezorgd worden! Een fax kan enkel verstuurd worden als het schip op volle zee is. Daarnaast beschikken de meeste schepen over een Internetcafé waarbij u mails kunt versturen of ophalen tegen vastgestelde tarieven die u aan boord verkrijgt. Voor bepaalde bestemmingen zoals Europa werkt uw Nlse/Belgische GSM ook perfect!

verlies, diefstal en beschadiging

Indien u tijdens de vakantie te maken krijgt met diefstal, doe hiervan dan altijd aangifte bij de plaatselijke politie. Dit geldt ook voor het verlies van voorwerpen. Is het niet mogelijk om ter plaatse een politieverklaring te krijgen, doe dan aangifte bij het personeel aan boord van het schip en laat deze uw verklaring uitschrijven. Zonder dergelijke verklaring betaalt de reisverzekering niet uit. Ook wanneer er iets beschadigd is (bijvoorbeeld een koffer of kleding) dient u een verklaring te overleggen bij uw claim voor de verzekering. Bij beschadiging van uw bagage tijdens het transport per vliegtuig heeft u een zogenaamd PIR-rapport nodig. Dit kunt u verkrijgen op de luchthaven. Mocht u, bijvoorbeeld door tijdgebrek, geen PIR-rapport op het vliegveld kunnen laten opstellen, meldt dan de beschadiging aan het personeel aan boord of in het hotel en laat een verklaring schrijven. Vaak wordt een dergelijke verklaring ook door de verzekering geaccepteerd. Zonder PIR-rapport en/of genoemde verklaring betaalt de verzekering niet uit. Bij beschadiging van voorwerpen tijdens het verblijf dient u altijd aangifte te doen en een verklaring van het personeel aan boord of in het hotel te vragen. De verzekering vraagt altijd om een nota/aankoopbewijs van gestolen, verloren of beschadigde voorwerpen. Heeft u een dergelijk bewijs niet meer in uw bezit, probeer dan alsnog een kopienota te verkrijgen van de winkel waar u het gekocht heeft. Gooi beschadigde voorwerpen nooit weg, maar bewaar ze tot de verzekeringskwestie geheel is afgehandeld. Deze voorwerpen kunnen door de verzekering als bewijsmateriaal worden op gevraagd.

verzekeringen

Verzekeringen zijn normaliter niet in de reissom inbegrepen, of het is aanvullend afgesloten. U wordt dringend geadviseerd voor de duur van uw verblijf buiten Nederland/België een zogenaamde reis- en annuleringsverzekering voor bagage en personen af te sluiten.

visa

Voor sommige landen is een visum vereist, al dan niet door de rederij verzorgd. Wij zullen u hiervan tijdig op de hoogte te stellen. U bent zelf verantwoordelijk voor het aanschaffen van de visa en het informeren naar eventuele wijzigingen of andere bepalingen.

wasserij

Aan boord kunt u gebruik maken van een volledig uitgeruste wasserij en stomerij service. Uw hutsteward zal u hierbij behulpzaam zijn. In de meeste gevallen ontvangt u uw kleding de volgende dag retour. Wasserettes en strijkkamers staan op sommige schepen ook ter beschikking voor de passagiers..

weer

Schepen varen normaliter daar waar het mooi weer is en/of daar waar het voor dat gebied een aangenaam klimaat zou moeten zijn. Echter het weer is niet volledig voorspelbaar. Hierdoor is geen enkele rederij aansprakelijk voor slechte weersomstandigheden en de eventuele genoodzaakte schemawijzgingen.

winkels

Het schip beschikt over winkels waar u niet alleen souvenirs, maar ook gebruiksartikelen, video-, film-, en fotoapparatuur kunt kopen. Houdt u er rekening mee dat de Amerikaanse systemen in sommige gevallen enorm afwijken van de Europese. Videobanden zijn vaak opgenomen volgens de ASA-norm en niet afspeelbaar op de Europese video-apparatuur (PAL).

Bekijk meer reisservices

Alternatieve reisservices

  • AUTOHUUR

    AUTOHUUR

    U wilt meer beleven tijdens uw vakantie? Met een huurauto ontdekt u alles! Flexibel en onafhankelijk, volledig in uw eigen tempo.

  • Hotels

    Hotels

    U wilt aansluitend voor of na uw cruise gebruik maken van een hotelaccommodatie? Als extra service bieden wij u dit aan via Expedia.

  • SGR

    SGR

    Voor uw zekerheid zijn wij aangesloten bij het SGR onder lidmaatschapnummer 2885. 

    Bekijk de website van SGR.

  • VERZEKERINGEN

    VERZEKERINGEN

    U gaat graag onbezorgd op reis. U kunt bij ons direct uw reisverzekeringen afsluiten.

Daarom Robinson cruises

Daarom Robinson cruises

Ontdek de wereld

  • Sinds 1993

  • Persoonlijk advies

  • Rechtstreeks contact met rederijen

  • Wereldwijd cruise aanbod

  • Maatwerk